6. marraskuuta 2013

Imetyksen lopetus VOL 1

Eli eilisten mietteiden lopuksi tein päätöksen lopettaa imetyksen. Päätös syntyi melko helposti ja tunne on oikeasti tosi helpottunut nyt kun tein itselleni selkeät säännöt lopetuksen suhteen. Takana on siis 6kk täysimetystä ja sen jatkoksi 1,5kk paljon imettämistä ruokailujen lisäksi. Yö imetyksiä on ollut tosi vaihtelevasti 2-6 kertaa/yössä. 
Pulloa Mai on ottanut todella nihkeästi, joten lopetuksesta osasin odottaa tahtojen taistelua. Pullon opettelua ollaan kyllä treenailtu, mutta neiti on ollut hyvinkin vastahakoinen sillä on ollut se toinenkin, se parempi vaihtoehto, rinta. Nyt kun sitä vaiheoehtoa ei enää ole, oli pullon opettelu siis edessä. 

Viimeinen imetys oli siis 5.11.2013 klo 06.00 aamulla. Sain vahvistusta lopetukseen juttelemalla perheeni kanssa ja sain paljon kannustuksia tähän hommaan. Kaikki oli sitä mieltä että Mai on todellakin valmis tähän, ja vakuuttuneita siitä että ei tuo tyttö ainakaan nälkään kuole.

Jotta en ratkeaisi imetykseen keskellä yötä, pimeinä hetkinä, kirjoitin itselleni selvät säännöt ja ajatukset paperille. Jepp, mä olen sen verran heikko ihminen että mulla pitää olla mustaa valkosella, etten sitten tosiaan ryhdy heikoksi. Kannustuslauseitakin mun paperilappuselta löytyi, ja ne tosiaan auttoi mua kun Mai itki pari tuntia viime yönä. 

Selitin Miolle että yöstä tulee meluisa ja että hänen ei tarvitse miettiä Maita. Mä tein sohvalle mulle ja maille imetyksenlopetus-tukikeskuksen :D
Päätin siis että me nukutaan sohvalla että Mio saa rauhallisen yön makkarissa.

Yö meni jotakuinkin näin:
Mai meni yöunille parvekkeelle mun äidin toimesta klo 21.00.
Mai heräsi klo 23.00 ja otin hänet mun viereen sohvalle. Kaikki valot pois ja ei mitään juttelua, pelkkä syli ja maitotilkka tuttipullossa. Mai itki 75min putkeen. Siis yhtä huutoa. Loppujen lopuksi itku vaimeni ja tämä maito addikti luovutti hienon taistelun jälkeen. Pakko nostaa hattua tytölle sitkeästä vastustuksesta. 
Mai nukkui siis pätkän 00.15-02.00. Seuraavaksi Mai huusi vain 25min ja musta oli tosi helpottava huomata että tuo itku aika lyheny alle puoleen. 25min menee vaikka päällä seisten. 
Mai nukahti taas siinä 02.30 pintaan ja heräsi seuraavan kerran klo 04.00. Yritin edelleen maitoa tarjota sen 50ml mitä mulla oli ollut läsnä ihan ekasta huutokonsertista lähtien. Nyt Mai otti ekaa kertaa pullon ja joi sen rytmikkäästi tyhjäksi, jonka jälkeen hän nukahti. 
Seuraava herätys oli klo 06.00. Mä tarjosin vettä pullossa jota Mai joi mielellään ilman itkua. Sitten se nukahti uudelleen mun syliin ja mä nukahdin istualteen sohvalle. Herättiin pommiin klo 08.00.

Kaikenkaikkiaan jäi tosi positiivinen fiilis, vaikka huutoa olikin melkoisen paljon. Musta tärkeintä oli se, että tein itelleni selväksi mitä halusin tehdä yöllä. Se oikeasti kannattaa miettiä etukäteen. 
Mun ajatukset muuttui yöllä sen verran suunnitelmista huolimatta, että päätin että tarjoan vain vettä tästä lähtien yöllä. Mä en halua joutua tarjoilla Maille vielä vuoden ikäisenäkin maitoa yöllä, sekoitella korvikkeita ja niin edelleen. Kyllä tuo 10kg tyttönen pärjää yön yli ilman ravintoa ihan varmasti.
Omaan sänkyyn mä en vielä halua sitä siirtää, tulisi liian paljon uutta kerralla, vaan me jatketaan kimpassa nukkumista. Musta tuo ruokailun lopettaminen onnistuu ihan hyvin perhepedissäkin, kunhan vaan tosiaan itse on varma asiasta. Itseäänsä ei saisi kyseenalaistaa enää yöllä, vaikka helppoa se on ulkopuolisen sanoa.

Nyt mulla on rinnat aivan super pinkeenä ja särkee aivan tolkuttomasti. Räjähdän. Muutenkin olo on ollut tänään aika surkea huonosti nukutun yön jälkeen ja kurkku kipeenä, kaktuksen nielleenä. Lihakset ovat jumissa kun nukkumisasennot eivät ole olleet parhaimmat mahdolliset. 
Seuraava yö menee varmasti jotakuinkin samalla tavalla kuin viime yö uskoisin. Mai on ollut jo paremmalla tuulella tänään kuin mitä eilen oli, mutta kyllä ilmassa on hieman muutoksen vastustusta. Siitähän tässä on kyse, uuden opettelusta. 



4 kommenttia:

  1. Tsemppiä!

    T. Fannya vielä aamulla ja illalla imettävä Heidi (Fanny jo 13kk)

    VastaaPoista
  2. Hienoa!!!:)
    meillä eka päivä ilman imetystä, yöllä sitten vielä imetän, että tyttö saa edes vähän maitoa tällä siirtymäkaudella.. :)

    VastaaPoista
  3. hienoa että pysyit lujana vaikka ei 75min huutoa oo mikään helppo nakki! :) Hattua nostan!

    jenna

    VastaaPoista
  4. Tsemppiä! kyllä te molemmat selviätte!! :)
    Ja kiitos kivasta postauksesta! Näitä arkisia asioita on tosi kiva lukea!!

    VastaaPoista