5. marraskuuta 2013

Apua



Miten te jotka nukkuneet perhepedissä, opettaneet vauvalle itse nukahtamisen omaan sänkyyn? Musta tuntuu että tehtävä tulee olemaan ihan täysin mahdoton, ja mä en ole edes kokeillut vielä :)  

Tän hetkinen tilanne on siis seuraava: 
Imetän Maita vielä vuorokaudessa varmaan 8 kertaa :) Jepp, uskokaa tai älkää mutta se on vain jäänyt päälle. Imetän ennen päikkäreitä ja jos on muuten vain väsynyt. Se on niin helppoa, ja vaikka inhoankin sen tekemistä, niin se on helpoin ratkaisu. 
Mai nukkuu 2-3 päikkärit päivisin. Ne eivät ole mikään ongelma. Se nukahtaa joko liikkuviin vaunuihin tai sitten kantokopassa ihan vain sinne sujauttamalla ja parvekkeelle. Joskus Mai nukahtaa heti kun olen sulkemassa tuota koppaa, ja joskus se jää tujottelemaan parvekkeen kattoa ja nukahtaa pikkuhiljaa. Eli päivät menevät jo mallikkaasti. MUTTAKU NE YÖT! 

Eli illalla Mai nukahtaa yleensä 21 pintaan tuonne koppaan parvekkeelle. Mä menen itse nukkumaan siinä 22 maissa ja otan silloin Main viereen mun sänkyyn. Joskus se havahtuu ja vähän heräilee, jolloin mun eka reaktio on imettää, koska mä en halua mitään huutokonserttia kun isoveli nukkuu kahden metrin päässä. 

Seuraavan kerran en tiedä koska imetän, sillä mä olen melko lahjakas uni asioissa. Veikkaisin että Mai syö pari kertaa yön aikana. Mä vastaan jokaiseen inahdukseen imettämisellä, vaistomaisesti. 

Auttakaa mua nyt, miten mä pidään huudottoman unikoulun tällä pienelle ihmiselle? Miten toinen totutetaan omaan sänkyyn? Entä tuo imetyksen lopetus? 

Mulla on lauantaina koko päivän menoa, jolloin äiti hoitaa näitä hattivatteja. Silloin olisi täydellinen sauma lopettaa tämä pelleily, mutta mun täytyy henkisesti valmistautua siihen etten mä ratkea sitten taas sunnuntaina imetykseen, kun se on niin helppoa. 

Ja kyllä, onnistumisen kannalta koen että on kaikista paras lopettaa kerrasta, niinkuin tein Mion kanssa. Musta myöskin tuntuu että Mai haluaa rintaa vain ja ainoastaan tavan vuoksi, ei se edes jaksa siihen enää keskittyä vaan imetys on sellasta huitelemista ja jatkuvasti keskeytyvää puuhaa. Me ollaan viime viikot harjoiteltu korvikkeen juomista ja se rupee nyt pikkuhiljaa myös sujumaan. Tarkoituksena on siis korvata rinta pullolla. 


(mielestäni on tosi huvittavaa että mä olen itse suorittanut tämän jo yhden lapsen kanssa, mutta ei pelkoakaan että muistaisin miten se tehtiin...)

6 kommenttia:

  1. Ei kait täysin ilman itkua mitään unikoulua voi tehdä, siihen kannattaa henkisesti jo valmistautua vaikka miten lempeän tyylin valitseekin. Meillä poika oli about 8kk kun siirtyi pinnikseen, joka on vieläkin ihan meidän sängyn vieressä. Tämä puhtaasti sen takia, että poika ei enää pysynyt meidän sängyssä kun alkoi liikkua niin paljon. En muista tarkalleen miten sen pinnikseen siirtymisen kans tehtiin mutta sen muistan, että se oli kovempi pala äidille kuin pojalle. Siinä samalla harjoiteltiin itsekseen nukahtamista pick up/put down menetelmällä (tosin vähän omilla mausteilla - taisin olla liian herkkä itkulle). Poika oppi nukahtamaan itsekseen aika pian ja nyt (1v2kk) sen tarvii tosiaan vaan laittaa sänkyyn ilman mitään ongelmia. Yöimetys lopetettiin niin, että mä menin toiseen huoneeseen nukkumaan ja isä kanniskeli itkevää lasta muutaman yön. Siihen tottumiseen meni se viikko suurinpiirtein. Toki imetänhän mä vieläki siinä 6-7 mais aamulla ja yöllä heräilee itkemään edelleen, mutta lähinnä tuttia. Voisitko saada apua vaikka joltain ystävältä tai äidiltäs, jos joku vois tulla kanniskelemaan Maita muutamaksi yöksi? Mä nimittäin oon huomannu sen, että mun kans imetyksen lopettamisesta ei olisi tullut yhtään mitään, kun poika yhdistää mut tisseihin. Niinä öinä kun mä yritin hoitaa pojan rauhottamisen niin huutokonsertti oli kyllä paaaljon kauheempi kuin mitä isän kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mietin itsekkin tuota että joku muu voisi tulla hoitamaan tän unikoulun, ongelmana on vain se, että vapaahetoisia ei seiso jonossa :) Päätin siis hoitaa asian itse. Kyllähän se vaikeuttaa asiaa hieman, mutta kyllä tämäkin saadaan nyt onnistumaan. I hope so :)

      Poista
  2. Samaa täällä pohdin.. Kahden pojan kanssa olen imettänyt vuoden ikään asti, mutta nyt menen osittain töihin tammikuussa ja imetys on lopetettava siihen. Meillä tyttö nukahtaa tissille ja öisinhän se lykätään suuhun, että nukahtaa, niin vähän olisi hankalaa miehen nukutella lasta mun ollessa töissä. ;)
    Huudatus ei huvita, mutta kyllähän siitä huutoa varmasti tulee ekoina päivinä. Mutta kuinka saada se mahdollisimman miellyttäväksi molemmille/koko perheelle, se on minulle mysteeri. Viime kerrasta on jo yli 4vuotta, kun vieroitin, joten aika kultaa muistot hyvin.
    Itse mietin, että jos lopettaisin päiväsyötöt ensin. Meillä tyttö ei syö tuttia, joka toisi lohtua, joten päivisin sen itkun kestää kuitenkin paremmin ja lohtua voi antaa helpommin muuten ja tarjota virikkeitä, että paha olo unohtuu. Toivon, että sitä myöten yösyöttöjen poisjäänti olisi helpompaa.
    Meillä on todellinen tissitakiainen tämä likka, ja pahoin pelkään vierottamisen olevan hankalaa. Mutta kyllä minäkin haluan jo omat rintani ihan vaan itselleni. :)
    Kerrohan, miten teillä sujuu, minä tulen sitten (toivottavasti) hyvää vauhtia perässä. Motivaatiota tähän on, mutta miten on sitten toteutuksen laita.. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä myös ongelmana se ettei Mai ole ottanut tuttia ollenkaan, eli siitäkään ei saa 'tulppaa' huudoille :) Hyvin se menee, mutta tosiaan sen päätöksen tekeminen/siinä pysyminen on varmasti tärkeintä, Lapsikin aistii vanhemmasta sen itsevarmuuden.

      Poista
  3. Meillä oli kans ongelmia tuon asian kanssa ja soitin Anne-Maj Granskogille (MLL) ja hän osaa antaa todella hyviä ohjeita. Ja jos ohjeet ei auta niin hän tulee vaikka kotikäynnille ja ohjeistaa tarkemmin. Suosittelen!

    Petra

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, mä olen Leenan kanssa MLL asioinut joskus Mion kanssa, siitä oli ehdottomasti kyllä apua, ja olen kuullut vain positiivista Anne-Majsta myös. Ajattelin että sitten kun on aika siirtyä omaan sänkyyn, niin Anne-Maj sais tulla jeesimään antamalla vähän käytännön vinkkejä.

      Poista