9. lokakuuta 2013

Tomaatti-Chilikeitto

Mä tykkään tulisesta ruuasta. Olen aina tykännyt. Paitsi raskauden aikana. Ja nyt imettäessä olen vähän herkempi kuin normaalisti, mutta kyllä mä suht tujuja ruokia syön.
Tomaattia olen myös tykäänyt syödä, niin kauan kuin se on raakaa. Samoin paprika. Mutta heti kun näitä kypsennetään lopahtaa kiinnostukseni. Mielestäni tomaatti ja paprika maistuu pahalta kun ne kypsennetään.

Me ollaan tässä tomaatti asiassa vastakohtia äitini kanssa. Se laittaisi tomaattia ihan jokapaikkaan ja paljon. Mielellään keitettynä tai paahdettuna. Yök. No nyt mamma on ruinannut tomaattikeittoa lounaaksi jo vaikka kuinka kauan, ja koska mä olen vastuussa äitini luonaasta, ajattelin yllättää ja tehdä hänen lemppariruokaa tomatti-chilikeittoa sekä valkosipulileipiä.

Luin netistä vähän erilaisia reseptejä ja päätin sitten taas sooloilla oman maun mukaan tähän keittoon.

2prk kokonaisia kuorittuja tomaatteja
oliiviöljy
1,5 sipulia
4 valkosipulin kynttä
puolikas paprika
tuore chili 
tuoretta korianteria reilusti
kanaliemikuutio
creme fraiche purkki
vettä n. 2dl

Pilko sipuli, valkosipuli, chili ja paprika. Kuullota kattilassa. Lisää tomaatit. Lisää kanaliemikuutio sekä korianteri. Anna kiehua ainakin 30min. Mielestäni tomaatista katoaa sellainen vahva maku, kun sitä vaan jaksaa keittää! Joten mulla tämä keitto oli hellalla sellaset 45min. Ota tehosekoitin esiin ja soseuta keitto. Maista. Lisää mausteita tarpeen mukaan. Lisää Creme fraishe ja soseuta lisää.

Kommenttina pakko sanoa että tämä keitto oli tosi hyvää - ja se on suuri kehu ihmiseltä, joka ei tomaattikeitosta pidä! Suosittelen kokeilemaan. Tärkeää on mielestäni tuo Chili, sillä se tuo juuri sopivasti lämpöä syksyyn. Oli todella herkullista.

Valkosipulileivät tein niin että pilkoin reilun kokoisia palasia porkkanaleivästä, heitin ne kannelliseen kulhoon ja lisäsin oliiviöjyä sekä 5 valkospilin kynttä kulhoon. Olin vähän hakannut valkosipuleita ennen, jotta niistä irtoaisi makua enemmän. Kansi päälle ja sekoitetaan ja annetaan mausua keiton valmistumisen ajan. Sit vaan uuniin (kiertoilma jos mahdollista). Tulee todella rapsakoita! Nam!



2 kommenttia:

  1. pitääpi koklata, ingredienssit ku löytyy kaapista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kokeilla - oli todella todella hyvää! Saa nähdä mitä tänään tarjotaan lounaaksi ;)))

      Poista