14. lokakuuta 2013

Suuri Mega-Laihdustus postaus

Mä laitoin eilen kuvan facebookkiin missä näkee aika hyvin kehitystä tässä viimeisen 10kk aikana. Heti tuli monta viestiä inboxiin että voisinko antaa vinkkejä laihduttamiseen, ja olen aina innostunut auttamisesta. Jos mä voin omalla tavallani inspiroida muita saamaan saman kuin mitä mä olen saanut, olen enemmän kuin innoissani! Saamanne pitää, täältä pesee! 

 Tammikuu 2013

Ihan ekana voisin vähän kertoa omat lähtökohdat. 
Mä olen aina ollut ihan patalaiska. Inhonnut liikuntaa suhteellisen kovaa, ja erityisesti sitä hikoilua. Mä olen ainakin viime vuodet vältellyt liikuntaa parhaani mukaan, ja kulkenut bussilla/autolla mahdollisimman paljon, sillä olen kovasti hikoilevaa tyyppiä, varsinkin yli satakiloisena. 
Viime vuoden loppupuolella rupesin kypsentämään ajatusta laihduttamisesta. Olin raskaana ja kyllästynyt omaan oloon. Ärsytti kun musta ei edes ihmiset tajunnu että olin raskaana. Se loukkasi ja olisin halunnut että mun pallomaha näkyy selvemmin. Mietin paljon omaa vanhemmuuttani, ja sitä minkälaisen kuvan haluan antaa lapsilleni liikunnasta ja ravinnosta. Minä olen vastuussa siitä minkälaisen alun annan lapsilleni, ja haluan että Mio ja Mai saa terveellisen elämän johon kuuluu liikunta ja hyvä ruoka. 

Onneksi sain ystäväni Jasminin mukaan tähän projektiin, ja hänestä onkin ollut paljon apua huonoina hetkinä. Nyt yhteydenpitomme on vähentynyt radikaalisti, sillä tunnen pärjääväni ja pystyväni pitämään saavuttamani tulokset. 

Maaliskuu 2013
 

Aloitin siis siitä että ostin vaa'an. Päätin että punnitsen itseni joka aamu ennen aamupalaa. Jotkut sanovat että puntarilla kannattaa käydä vain kerran viikossa, mutta itse halusin konkreettisesti saada tietää vaaka lukeman joka aamu. Kun kerran viikossa punnitsee, saattaa se paino juuri sinä päivänä heitellä korkeammissa luvuissas. SIKSI minä suosittelen ainakin projektin alussa punnitsemaan joka päivä. Se on kovin insipiroivaa miten paino laskee ja se motivoi ehdottomasti jatkamaan. Kirjaa luvut ylös.

Sitten päätin että aloitan juomaan vettä päivässä kolmisen litraa. Aluksi mun piti pakottaa itseni siihen, ja raskaana ollessa tämä oli todella haastavaa, sillä vessassa sai muutenkin jo juosta 10min välein. Pinnistelin sillä tiesin että tuo vaihe menee ohi. Nykyään juon vettä mielelläni ja paljon. Janottaa eri tavalla kuin ennen ja veden juominen on osa rutiinia. Pidän jääkaapissa aina 4-6 vesipulloa, sillä tavalla helpotan määrän seuraamista. En oikein juo muuta kuin vettä ja kahvia, sillä en halua juoda kaloreitani, syön ne mielummin.

  n. 2kk synnytyksestä 

Aloin karsia ruokavaliosta raasti pois epäterveelliset asiat: valkoinen leipä, valkoinen riisi, mehut, limsat, karkit, sipsit, keksit, pitsa, kaikki roskaruoka. Karsin myös pois kaikki einekset ja aloin tekemään kaiken itse alusta asti maustamisesta lähtien. En osta mitään marinaadissa vaan säätelen itse makuja.
Lisäsin kasviksia. Vaikka mä olen aina ollut kova syömään kasviksia niin lisäsin niitä entisestä. Syön n. 1kg kasviksia/hedelmiä päivässä. 
Lisäsin myös rahkan ruokavalioon. Ja raejuuston. Ja lisää kanamunia. Kanan rintafilettä, paistijauhelihaa, katkarapuja, tonnikalaa jne. 
 Kuidut on myös tärkeä muistaa, ja niitä itse saan leivästä, puurosta, muru-muroista, hedelmistä ja kasviksista, tummasta pastasta, quinoasta, cuscusista.


 Maha n. 2kk synnytyksestä. Argh noi arvet!!!

Yksi tärkeimmistä asioista omalla kohdallani on ollut syömisrytmi. Pitää opetella ihan uuteen syömistapaan, sillä ruokaa saa syödä paaaaljon enemmän kuin ennen kun se on terveellistä! Mä olen aina kuvitellut että laihdutus on kituuttamista ja nälässä olemista. Luulin ihan väärin. Nyt olo on kylläinen, sillä ruokaa olisi hyvä syödä n. 3 tunnin välein. Itse syön aamupalan 08.00, lounaan12.00, välipalan 15.00, illallisen 18.00 ja iltapalan 20.00.

Itse olen suunnitelmallinen ihminen ja mietin edeltävänä illalla valmiiksi mitä syön seuraavana päivänä. Se auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa paljon. Kun on valmiiksi mietittynä esimerkiksi että *klo 12 syön keiton ja leivän* niin klo 10 ei tule otettua sitä suklaapatukkaa.

Mietin myös herkkupäivät etukäteen. Esimerkiksi jos tiedän että seuraavalla viikolla on juhla niin jaksan odottaa siihen, kun tiedän että sellainen on tulossa. Olen myös pitänyt kiinni karkkipäivästäni! Kerran viikossa saan syödä karkkia <3

 Ja about 4kk synnytyksestä.

No entäs se liikunta? 

Omalla kohdalla tämä ollut hieman monimutkaista. Raskaana ollessa tein jumppia kotona minkä jaksoin kipeän selän ja ison mahan kanssa. Zumbasin ja katsoin youtubesta jumppavideoita. 
Kun aloin odottamaan Maita painoin 103kg. Kun lähdin synnärille painoin 97kg, eli laihduin raskauden aikana 6kg. Kun olin synnyttänyt meni ehkä viikko-pari niin paino oli 85-86. Eli koskaan ei ole huono aika laihduttaa, ja puhun nyt nimenomaan siitä terveellisestä laihduttamisesta, mikä tapahtuu kun ei syö enää roskaa ja liikkuu normaalisti. Neuvolasta ei oltu huolissaan mun projektista, sillä tein selväksi että syön tarpeeksi ja monipuolisesti. Raskaana söin noin 1800kcal päivässä.

Kun olin synnyttänyt odotin innoissani liikuntakiellon loppumista jotta pääsen taas liikkumaan. Piti odottaa kuutisen viikkoa, ja motivaatio oli ihan katossa. Kun kuusi viikkoa oli ohi, aloitin kotona jumpat ja rupesin vahvistamaan lihaksia kahvakuulalla. Ei mennyt kauaa, kun sairastuin ja jouduin lopettamaan kaiken jumppaamisen, ja jäljellä on nyt vain kävely/kevyt lenkkeily vaunujen kanssa. Mun laihdutus on ollut 95% ruokavalion ansiota, sillä liikunta ollut hyvin rajallista terveydestä johtuen. Edelleenkin motivaatiota olisi esim puntille, mutta en halua pahentaa ongelmiani joten otan rauhassa. Kiirehän mulla ei mihinkään ole, sillä tämä on loppuelämän sitoutuminen terveisiin elämäntapoihin. 


Omat tavoitteet laihdutuksen suhteen on tällä hetkellä sellaiset,
että haluan laihtua vielä noin 5kg. Tahtoisin vatsani siihen kuntoon että ensi kesänä voisi esiintyä bikineissä. Ongelmakohtana on myös sisäreidet, jotka ovat melkoisen rumat. Pyllyä olisi kiva saada lisää ja olla kaikenkaikkiaan suhteellisen hyvässä/normaalissa kunnossa.
 
Mun pikavinkit laihdutukseen.

1. Juo juo juo PALJON vettä
2. Suunnittele ruoka etukäteen
3. Pidä aina joku banaani tai rahka laukussa ettei nälkä yllätä
4. Hanki muita terveysintoilioita ympärillesi! 
5. Kävele paljon
6. Älä pakota itseäsi sellaiseen mistä et pidä. Löydä oma terveellinen juttusi, vain niin siitä tulee osa uutta elämäntapaa. 
7. Syö paljon vihreää ja hedelmiä. 

SE EI OIKEASTI OLE MITÄÄN RAKETTITIEDETTÄ!
Älkää antako epäonnistuneiden laihduttajien aivopestä teitä siihen ajatukseen, että laihdutus olisi kauhean vaikeaa. Tietenkin ihmiset ovat erilaisia, mutta positiivisella ja optimistisella asenteella on hyvä vaikutus myös tässä asiassa. Pitäkää siis mielessä se, että laihdutus voi myös olla ihan kivaa ja helppoa. Ainakaan minä en ole kärsinyt.

18 kommenttia:

  1. Hyvä postaus! :) Mulla on ahistus itellä ku oon lihonu 7kg imetyksen lopetuksen jälkeen ja se ällöttää mua, vaikka en tosiaankaa mikään iso nyttenkää oo.. Pitäis kans alkaa rytmittää syömisiä, että söis niitä pieniä annoksia monta kertaa päivässä, eikä niin että syö aamupalan, sit seuraavan kerran illalla kauheen annoksen..!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niijoo, piti myös sanoa, että tosi hienosti oot saanu pudotettua painoa pelkällä ruokavaliolla!!! :)

      Poista
    2. Jos pystyt aloittamaan sen ruokarytmin muutoksesta niin jo sekin on jo paljon! Mulla oli just tuo ongelma kans, liian pitkät ateriavälit ja sitten jättiannokset.

      Poista
  2. Mutku kaikki herkkuruoka on niin hyvää!!

    Mullakin projekti meneillään. Käyn salilla ja nyt oon vihdoin uskaltanu mennä ryhmäliikuntatunneille. Niistä mä tykkään, vaikka ensin ajattelin etten oo ryhmäliikkuja :)

    Nyt oon kuitenkin taas alkanu lipsuun herkkuihin. Mies harrastaa lätkää ja muutenkin urhilee, niin se saa huoletta vetää BIGMAC-aterian, mä en sais, mut en pysty hillitseen itteeni siinä vaiheessa ku se lähtee mäkkäriin tms...

    Sain painon jo putoomaan 10kg, eli siihen pisteeseen mihin halusinkin ja sain ton ällön mahalerpukan pois, mut nyt se on tullu takasin :( Harmittaa niin pirusti ku olin jo siinä pisteessä ettei tarvinny istuessa laittaa tyynyä mahan eteen tai käyttää löysiä paitoja. Olin niin ylpee ittestäni, mut sit tuli joku aivopieru ja liikunnan harrastaminen laski ja noi herkut tuli taas kuvioihin... Nyt se 10kg on tullu takas...

    Olin tänään taas jumpassa lupasin 87498 kerran ittelleni et NYT mä karsin ne herkut ja snacksit pois. Nyt on motivaatio taas sun ansiosta korkeella, mut kattellaan taas huomenna...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaa no voi hitsi, takapakit romuttaa kyl aina sitä itsevarmuutta. Nyt vaan muistat sitä fiilistä mikä sulla oli 10kg kevyempänä! Mä ite ainakin oon niin tyytyväinen tähän olotilaan että en halua luopua tästä. Eikä yksi big mac ateria kaada projektia, se on se kokonaisuus ;) löydä vaihtoehtoruokia! Nyt tsemppi päälle, se on niin helppoa kun vaan jaksaa tehdä sen päätöksen! Ja muista että se laihdutus tapahtuu keittiössä, ei niinkään salilla. Tietty sali auttaa, varsinkin kiinteytyksessä mutta tuloksia ei tule jos ruokavalio ei ole kunnossa!

      Poista
  3. Kiva postaus! Mulla on kans painonpudottamisoperaatio tässä käynnissä, raskauskiloja kun on vielä jokunen jäljellä. Hassua on, että ne ei vaan lähde, vaikka syömäni ruoan kalorimäärä on huomattavasti pienempi kuin kulutettu energia, ja lisäksi vielä täysimetän mun lasta. No, joillain ne tipahtaa vasta imetyksen loputtua, mutta on turhauttavaa kun liikkuu paljon ja pari kertaa viikossa raskaastikin, ja syö terveellisesti, eikä muutos näy puntarissa... Onneksi peilistä kuitenkin alkaa taas huomata, että jumppa alkaa saada tuloksia aikaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on varsinkin hankalaa joskus saada pois ne viimeiset kilot, vaaditaan pitkäjänteisyyttä.
      tsemppiä sulle! Kannattaa ottaa myös mittanauha esiin koska siinäkin saattaa näkyä muutosta vaikka vaaka väittääkin muuta.

      Poista
  4. Mä oon aina miettiny tota vedenjuontia..mihin se perustuu? elimistö kun erottaa kiinteän ravinnon ja nesteen erikseen,eikä tuu ns.kylläiseksi vedestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veden juontihan poistaa nesteitä, niin tyhmältä ku se kuulostaaki :D Mut jotenkin se kroppa reagoi siihen että saakin paljon nestettä ni sit sitä ei tarvii varastoida :)

      Poista
    2. Ja inkerille vielä: mulla itellä tuo vedenjuonti tekee sen etten syö niin paljon, iho pysyy paremmassa kunnossa (ei finnejä) ja se että aineenvaihdunta pelaa.

      Poista
  5. Vautsivau, oot upee mimmi :) Monta kuukautta tä 103kg-76kg välillä on, että kuinka nopeesti kilot karis ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista!
      Aikaa meni n. 6kk yhteensä.

      Poista
  6. Todella hienoa Katja!! :D Näytät kauniilta ja oot tehnyt huikean työn itsesi eteen! (sisäreisiesi en usko ollenkaan olevan rumat, mutta tiedän kyllä tuon tunteen, minulla on se sama tunne oman vatsanseutuni kanssa!!) Tsemppiä jatkoon!

    VastaaPoista
  7. Vau :) Mahtavan työn oot tehnyt!!

    VastaaPoista