3. lokakuuta 2013

afro taakkana


Ja on muutes taakka. Ainakin tälläselle mammalle joka ei tosiaan ole kasvanut tälläsen tukan parissa. Tiedän myös sen että kun afrikkalaiselle lätkäistään meikäläisen tukka ei sekään helppo käsitellä ole. Molemmilla siis puolensa. Keniassa kävin peseytyttämässä aina tukan kampaamossa, kun suihkussa vedentulo oli melkoinen kysymysmerkki. Tukanpesu ja siihen kuuluva ihana hieronta taisi maksaa 50senttiä(?). Kampaamon 30 työntekijää tuijotti kauhulla että mites tätä tulisi käsitellä, ja mä sain neuvoa kädestä pitäen että vakoinen tukka föönataan aina alaspäin kammaten, toisin kuin afroa. Omg. 


R toitottaa mulle aina että Mion tukka pitää kastella suihkussa joka aamu, sitten se pitää harjata ja sen jälkeen laittaa öjyä, rasvaa taikka Vaseliinia. Voitte vaan kuvitella kuinka oudolta tuntuu lätkästä iso kasa tahmeaa vaseliinia toisen hiuksiin. Sillä se kuitenkin saadaan suht hyvään kondikseen. Tätä pitäisi tosin jaksaa tehdä joka päivä. Mä jaksan ehkä hyvällä säkällä pari kertaa kuukaudessa.
Tärkeintä olisi siis tiedostaa sellainen fakta, että afro on todella kuiva hiuslaatu. Eli öjyt ja kaikki rasvat ovat parasta tähän tukkaan. 

Kun mä olen jaksanut käydä läpi laittamis prosessin näyttää lopputulos jotakuinkin tältä:


Tässä kuvassa taas tuo on todella kuiva ja mä en ole pessyt pehkoa pitkään aikaan.


Mutta voin luvata että en ole ainut hukassa oleva afrotukkaisen lapsen äiti. Meitä on vissiin aika monta jo, ja näiden lasten kohtalo on noin niinkuin yleistäen, bad hairday - everyday.
Välillä on helpompi vaan laittaa pipo päähän ja kieltää totuus.


Toinen vaihtoehto on sitten pojilla sellainen että pidetään tukka lyhyenä. Sekin tuo omat haasteensa kun pitää löytää kampaaja joka suostuu leikkaamaan. Mä olen parissa putiikissa käynyt ja ollaan todettu yhdessä ettei tuota uskalla leikellä ihan miten vaan. Afro elää omaa elämäänsä, ja paras on että toinen afrokas leikkaa.


Eli mun blogista ei kyllä mikään letitys foorumia tule, mä kun en osaa tuolle mitään tehdä. Säälin jo nyt Maita, joka joutuu itse hillitsemään kauniit kiharat, sillä oma mamma on kauhusta kankea tämän suhteen. Älkää nyt ymmärtäkö väärin. Musta mulatti lapset on maailman kauneimpia ja suuri kiitos menee juuri tukan piikkiin, KUN siitä pidetään huolta. Mä lupaan tehdä parhaani näiden suhteen mutta takuita ei ole. 


Tässä nyt kuitenkin ne parit vinkit mitä osaan antaa: 

1.Kastele tukka aina ennen käsittelyä. Vaikka ruiskupullolla, mutta kuivana käsittely on tuskaa.
2. Tangle Teezer harja on ihan ykkönen. En voi tarpeeksi hehkuttaa sen käyttöä näiden afrojen käsittelyssä. Mio itsekkin tykkää tangle teezeristä, ja nauttii siitä. Suosittelen siis! 
3. Öjyä öljyä ja lisää öljyä.
4. Älä leikkaa afroa jos et tiedä mitä teet.
5. Älä leikkaa afroa saksilla
6. Hanki paljon ihmisiä ympärille joilla myös afro. Ne osaa auttaa.
7. Valmistaudu kuuntelemaan paljon kritiikkiä afrikkalaisilta
8. Valmistaudu suuriin kehuihin suomalaisilta ihailioilta

Nyt mietin että josko laittaisin Miolle rastat kun tuo tuosta kasvaa. R ei tosin siihen suostuisi. Ikinä. Mutta jos mä en kerro sille? 

10 kommenttia:

  1. Pojan kanssa pääsee onneks helpolla, me pidetään se vaan lyhyenä, jos tuosta kasvaa samanlainen pehko mitä Emmalla ja Naomilla... Tietty jos siitä tulee semmonen suora hius (mitä epäilen vahvasti) nii saahan se sit vähän kasvaa...

    Emman tukka on karhein, Naomilla on jotain siitä väliltä.. semmoset korkkiruuvi kiharat mitä on aika helppo käsitellä. Emmalla on pienestä pitäen ollut kunnon afro. Ja tappelen aina just Emman tukan kanssa. En osaa tehä muuta ku perus letit. Naomille oon tehny jotain twistejä ku sen tukka on ohut ja pehmeä... mutta Emman.... huuuuh. Oon samaa mieltä et kuivana tukkaa ei voi käsitellä, se on nii nähty. Ja tangle teezer on tosi hyvä juttu. Itte oon tehny nyt sillain et iltasin suihkun jälkeen teen tyttöjen tukat eli letitän ne kahelle tai max neljälle letille... jos annan mennä tyyliin märkänä tukkana ja kampaamattomana nukkumaan, niin aamulla on katastrofi! Tuliki tästä mieleen et pitäs tehä tänään taas noiden päät, nyt en oo taas pariin päivään tehny niille mitään, vanhat letit päässä... Todellakin bad hair day.....week.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi hitsi kun sä oot ollu niin reipas ja viitsinyt opetella.. ehkä mäkin vielä joudun letti hommiin kun Mai saa myös afronsa(?).

      Leikkaatteko Matiaksen tukan koneella ite vai liikkeessä? Mitäs hän tuumaa tähän?

      Poista
  2. Minä taas toivoin mun tytölle kunnon afroa, mutta ei sen tukka taida tosta enää kummasti muuttua.. 2 vee on nyt ja hiukset on aikast sekalaiset :D melkeen suoraa kuivana tossa edessä ja päällä ja takana sitten ihan pikku säkkyrää..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se hyvinki voi vielä muuttua! De on kyl kumma miten samassa päässä on kahta eri laatua! Miolla on tuossa etuhiusrajassa suoras ja isoa kiharss, ja taaempana myös käkkärämpää!

      Poista
  3. yksi tosi hyvä ja ekologinen vinkki on INKUTIOn tuotteet jotka on teetetty ghanassa muistaakseni vielä naisia työllistäen! Myyjä ja perustaja asuu suomessa(pk seutu) mutta on ghanalainen mukava nainen! Me käytetään sitä inkution hair food juttua nepen hiuksiin aina pesun jälkeen ja tangle teezerin kanssa!:)

    rastat on toissaalta hellpo hoitaa mutta voi olla haaste saada ne siistiksi pinelle lapselle ja niiden juurien hoito on aika "työlästä" jos sen nyt niin sanoisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääpä taas pyytää reggietä vähän tutkimaan...

      Rastat ei varmaankaan kovinkaan helpot ole, mutta pitkässä juoksussa ehkä ne huolettomimmat?

      Poista
  4. Onko tää mainittu 'öljy' jotain tiettyä öljyä? Käytiin juuri moikkaamassa Inkuton kaupalla, ja Bryan (Edemin mies) kertoi että he käyttävät moringaöljyä oman lapsensa päähän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Baby oil tai sitten kookosöljyä olen käyttäny. Mun on pitäny ikuisuuksia ottaa selvää tuosta kaupasta! Nyt pitää R käydä shoppailemassa mun puolesta :)

      Poista
  5. Pitkälläkadulla olevassa kampaamossa osaavat kuulemma leikata. Minä leikkaan itse saksilla, koska poika ei siedä ääntä. Pesen hoitoaineella ja Inkuton rasva on käytössä. Meillä on molemmilla lapsilla teidän lapsia karheampi tukka.
    H

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä mummo, jonka lapsenlapsella on sellanen suomalainen hius ja afrikasta se afro. Mistä sais netistä oikeita rasvoja?

      Poista