1. elokuuta 2013

Vieras Blogissa (Tanja)

Täti, Mio ja Pori
Pääsin vierailevaksi bloggaajaksi mun ja Mion viikonloppu retken kunniaksi. Katja on tietenki kuullut jo meidän retkestä, mutta ajattelin nyt myös julkisesti kehua Mion maasta taivaaseen.
Mä olen siis Tanja, Mion 26v täti, ja vannoutunut Mio fani. Mio rupee oleen siinä iässä, että ajattelin tarjota hänelle pienen retken, ilman äitiä ja ilman siskoa. Samalla Katjalle tarjoutui tilaisuus viettää vähän rennompi viikonloppu Main kanssa. Tämän lisäksi Mio on todistanut jo useasta (lue aina) olevansa erittäin luotettavaa ja hauskaa seuraa, joten uskalsin lähteä reissuun hänen kanssaan. Matkalle lähti mukaan myös avomieheni Mathiaksen sisko Maria, ja hänen kaksi tytärtään: Alva 5v ja Lina 8v. Mathiakselle tarjottiin mahdollisuus lähteä matkaan, mutta jännä kyllä, hän päätti että lauantain voi viettää myös muulla tavalla kun kolmen lapsen kanssa  :D

Alun perin olin ajatellu viedä Mioa Muumimaailmaan, mutta jotenkin välähti, että ehkä Mion ikäiselle riittää hyvin halvempikin huvi. Porissa on siis aivan ihana paikka nimeltä Kirjurinluoto. Kirjurinluodossa on ihan älytön määrä leikkipuistoja vierivieressä, uimaranta, kahluuallas (Miolle uima-allas), eläimiä, jäätelökioski ja ennen kaikkea ihana puisto jossa pystyy viettämään lasten kanssa aivan mainiosti vaikka muutaman päivän leikin ja piknikin muodossa! Kaikki tämä ILMAISEKSI. Jopa parkkeeraaminen oli ilmaista! Tänä kesänä puistoon oli myös rakennettu lasten liikennepuisto joka oli ikävä kyllä kiinni kun me yritettiin sinne mennä Sunnuntaina.
Me siis lähdettiin matkaan Lauantaina 27.7 klo 11. Ihana veljemme Kiku Sponsoroi meille auton bensoineen, joten siinäkin saatiin säästettyä pitkä lantti! Mio oli hiiren hiljaa koko matkan.. ajattelin että se kyllä nukkuu, mutta eheeei.. not even near! Se vaan hengaili ja nautti maisemista.. 3h… hiljaa… weird.. Perille löydettiin hyvin ja päästiin purkamaan autot Sokos Hotelliin. Mun ja Mion huone ei ollu valmis vielä, joten roudattiin molempien pesueiden tavarat Marian ja tyttöjen huoneeseen. Hotelli oli Mion unelma, piti ottaa 2 hissiä että päästiin meidän kerrokseen :D ”hiss hiss, nanna mee”. Raukka pelkäs että mä en tuu mukaan hissiin :D. Lähdettiinki heti kävellen kohti Kirjurinluotoa, ja haettiin matkalla meille Pizzaa piknik evääks
Minä ja Mio otettiin yhteinen pizza: Ananasta (nana), salamia (maami) ja oliiveja. Mio on niin reipas, että se pääsi kokin kanssa katsastamaan keittiötä, ja hienosti se kiitti kun saatiin pizzat.. kädestä pitäen tietenki!
Kirjurinluotoon oli hotellilta noin 7minuutin kävelymatka ja ensimmäiseksi levitettiin viltit ja pyyhkeet kirjurinluodon uimarannan hiekalle. Miolle uikkarit päälle ja eiku menoks! Mio leikki hienosti yhdessä Alvan ja Linan kanssa, ja kävi välillä pulahtamassa vedessä. Oltiin rannalla muutama tunti ja syötiin pizzaa kaikessa rauhassa.
Rannan jälkeen lähdettiin suunnistamaan kohti leikkipuistoja, jotka oli siis noin 1min kävelymatkan päässä rannasta. Mio on niin uskomattoman hyvä kiipeilemään, ja se pääsi (mun kauhuks) kiipeemään joka telineen korkeimpaan kohtaan. Onneksi Mio the Man on myös erittäin varovainen, eikä koko matkan aikana käyny yhtäkää itkua vaativaa vahinkoa. Mio siis laski liukumäkeä, kiipeili, tasapainotteli, juoksi, ui kahluualtaassa… voi sitä riemun määrää! Aina kun leikkipuiston välineistö alkoi olla loppuun koluttua, saatiin suunnata seuraavaan puistoon, jossa oli taas uusia juttua tutkittavana! Ihan mahtava idea, ja puistojen keinut ja telineet palveli tosi hyvin kaiken ikäisiä lapsia (1-13v).
Leikin välissä käytiin myös syöttämässä vuohille kiviä (Mio) ja syötiin myös jäätelöä. Mio sai mansikka jäätelön sellaseen kuppiin, ja kun kuppi oli tyhjä, nousi Mio tuolista ja marssi kioski sedän luo, ojensi kupin ja tokas ”Meja” (mera). :D Voi luoja, mä nauroin niin että meinasin tukehtua :D Mio sai sit syödä mun jäätelön loppuun… 19.00 päätettiin että nyt oltiin varmasti leikitty tarpeeks ja syöty liian vähän, joten lähdettiin kävelemään hotellin suuntaan.

Mun ja Mion huone ei ollu vieläkään siivottu, joten jouduttiin odottamaan.. ja odottamaan.. klo 20 soitin respaan että nyt riitti. Mulla on nälkänen ja väsyny 2v lapsi mukana, ja meidän täytyis päästä suihkun kautta syömään pikkuhiljaa.. hehe, kannatti kilahtaa.. saatiin sviitti :DD
Suihkun kautta Rossoon syömään. Mio söi reippaasti melkeen koko annoksen, 3 leipää ja rae juustoa. Matkan kunniaks Mio sai myös oman sooda veden :D Mio tilas Velhon vartaan.
Ruuan jälkeen suunnistettiin Mion kanssa suoraa hotellille nukkumaan, koska kello oli jo kymmenen. Mio niin reippaasti pesi hampaat ja kömpi sänkyyn. Mä totesin siinä että en kyllä jaksa enää surffailla itekkää, vaan päädyin kans menemään Mion viereen nukkumaan. Me ollaan kuorsattu jo klo 22.30. Yö meni hyvin, muutaman kerran Mio heräs ku kutitti. Kutinaan auttaa luonnollisesti silittely ja kädestä pito, ja niin me nukuttiin koko yö käsi kädessä. Meidän sviitin sänky oli 220cm levee, ja me käytettiin siitä leveydestä ehkä 80cm.. :D
Sunnuntai aamu alotettii hotellin Buffalla, jossa Mio sai syödä just mitä huvitti. Tanja kantoi pöytään mitä poika osotti. Ja niin vaan tuo 2v herrasmies pisteli poskeensa jugurttia, leipää, lättyjä, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, kananmunaa, raejuustoa, salamia… :D Mä olin niin touhukas että unohdin itteni melkee kokonaan, enkä syöny ku kaks leipää ja muutaman minilätyn. Energiatason noustua pakattiin autot, checkattiin ulos (hotelli maksoi 107/yö/huone) ja lähdettiin autolla Kirjurinluotoon. Sama rundi kun Lauantaina, mutta jätettiin uimaranta viimeseks.

Klo 12 päätettiin lähteä ajamaan kotiin päin. Suunnitelmana pysähtyä lounaalle johki matkalla. Mio kuitenki nukahti autoon jo parkkipaikalla, joten ajettiin suoraan Nämpnesiin. Mathiaksen äiti teki meille makaroonia ja lihapullia, ja saatiin huilata reilu tunti, ennenku matka jatkui takas Vaasaan. Mio leikki niin hienosti ja siivos jälkensä kun joku tietty leikki loppui. Lähtiessä Mio kävi kättelemässä ja kiittämässä sekä Ingaa (Mathiaksen äitiä) että Kurttia (isää).. Voi Mio <3
Mä voin niin lämpimästi suositella ihan kaikille Mion kanssa matkustamista ja Katjalta kysymistä kasvatus asioissa. Mio on ihan tajuttoman kohtelias, reipas, ilonen ja hauska tyyppi. Koko kahden päivän aikana Mio ei itkeny kertaakaan. Ei kitissy kertaakaan. Sit joskus kun mulle suodaan vanhemmuuden ilo, aijon kyllä ottaa siskostani oppia ja tehdä kaikkeni, että mun lapset osais käyttäytyä yhtä hyvin kun Mio ja olla lapsekkaan iloisia ja onnellisia.
Ensi vuonna reissuun otetaan mukaan myös Lennon serkku!
Tack Mio för resan, du är nog den bästa i hela världen <3

1. kiva reseberättelse.. bättre sällskap får man leta efter.

2. kiva reseberättelse.. bättre sällskap får man leta efter.