28. kesäkuuta 2013

Ehdoton lemppari






Miolla on yksi kirja, joka on ylitse muiden. Kyseessä Nisse på stranden. Sitä luetaan vähintään kerran päivässä, ja jos Miolta kysytään että mikä kirja luetaan niin hän vastaa aina 'nanden'. 

Nyt löysin netistä että näitä Nisse kirjoja on vaikka millä mitalla! Niitä on nyt pakko ruveta hamstaamaan (tää ei mene siihen tavaranpaljous postauksen piiriin josta eilen kirjotin), koska parasta näissä kirjoissa on yksityiskohdat. Ja tietenkin se että kirjassa tehdään kaikkea mitä mekin tehdään, ja näin Mio siis oppii kans duunailemaan kaikkea :)



Mio on mun mielestä oppinut puhumaan tosi hyvin nyt viime aikoina. Tulee 2-3 sanan lauseita jo, ja melko ymmärrettävää - siis minun korvalleni. Sanoja tulee eniten ruotsiksi, mutta myös suomea tulee kokoajan. Huomaan että Mio yrittää isälleni ja Jennalle (siskolle) selvästi käyttää enemmän suomea, joten jonkinlaista ymmärrystä Miolla jo onkin että kyseessä ois eri kieli eri ihmisille :) 
Twitä Mio ei kylläkään puhu, vielä. R sanoi että kyllä Mio tuntuu ymmärtävän jotain, mutta kuitenkin kielen oppimisen kannalta tapaavat liian harvoin tällä hetkellä. Toivotaan että tähän tulee muutos, koska musta olisi tosi tärkeetä että Mio osaisi isänsä kielen.

Me mietittiin äitin kanssa tässä jokin aika sitten kun Mio ei laulanut ikinä. No nyt siihenkin on tullut muutos. Ymmärrettävää se ei ole muille kuin mulle, mutta ihan jokapäiväistä on tuo laulaminen nyt.
Tänään nähtiin kaupassa minni hiiren kuva, ja heti se alkoi laulamaan tip-top laulua, joka on yhdestä tv ohjelmasta mitä me yleensä katsotaan aamuisin.

4 kommenttia:

  1. aww! ^^ onpa ihana! hassua että mio puhuu isälleen suomeksi, jotenkin oisin olettanut englantia. :) Meillä mikali puhuu mulle ja muille hyvää suomea, isälleen puhtaasti englantia ja jonku verran twitä. :) Hassua kuinka jos vaikka sanoo mikalille että "käyppä sanomassa isälle hyvää huomenta!" nii se menee isälleen "goot morning!" <3 Hämmästyttävä on pienten oppimis lahjat!

    Ja tuo kirja näyttää tosi kivalta! oiskohan sitä suomeksi tai englanniksi ku ei tuo ruotsi oikeen taivu. Tällähetkellä mikalin lempi kirja on kierrätyskeskuksen ilmaiskirja osastolta löytynyt rekan mallinen "you can name 100 trucks" jossa on siis vaan erilaisia rekkoja ja niille nimitykset englanniksi. sitä luetaan melkeen päivittäin... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, mä vissin kirjotin vähän huonosti. Tarkotin siis mun isälleni ja siskolle se puhuu suomea. Reggielle se säheltää ihan omaa kieltä, se on sit varmaan ihan sitä Twitä :)

      Ilmaiskirjat on usein ne parhaimmat!
      Mä olen joskus jonkun kirjan ostanut, mutta ne ei ollenkaan ole saavuttanut samaa suosiota kuin esim kirppikseltä löydetyt :)

      Poista
  2. Kiitti kirjavinkistä! Tilasin sen siskon pojalleni synttärilahjaksi (3v.) jonka nimi on Nisse! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaa hyvä jos olin avuksi!
      Ihania kirjoja on kyllä!

      Poista