5. joulukuuta 2012

Pohdintoja

Mä olen tänään järkyttynyt. Periaatteessahan mä en ole yllättynyt, mutta kuitenkin järkyttynyt. Olin automaatilla nostamassa käteistä ja mun edessä oli 3 poikaa, about 11-12 vuotiaita. Ne oli jonossa myös ja ilmeisesti halusivat vain tarkistaa että paljonko tilillä oli rahaa. 
Siis se mistä mä järkytyin oli se miten ne puhui ja käyttäytyi. Pojat sylkivät sen 2 min aikana ainakin 8 kertaa per lärvi. Sen lisäksi ne puhuivat toisillensa niiiiin rumasti että oikeesti inhotti. Sen lisäksi toinen potkas toista vähän sillai huumori mielessä, mutta se ei musta ainakaan hauskalta näyttänyt. Kun ne lähti siitä niin sanoivat mulle huora ja kävelivät pois. Mä en siis oikeasti tajua. Ja mainitsinko että mulla oli mun 1,5 vuotias poikani mukana? Miksi lapset käyttäytyy tolla tavalla? Mä en missään nimessä ole ollut mikään enkeli sillon aikoinaan, en todellakaan, mutta jotenkin tää ei vaan mee mun kaaliin. Tuo käytös on niin idioottimaista - kyllä - idioottimaista ja niin täysin turhaa. Nythän nää pojat ei edes rikkoneet mitään, mikä siis myös aika tavallista käytöstä meidän suomalaisilta nuoriltamme.
Joukossa tyhmyys tiivistyy ja sen kyllä huomaa. Nuo samat pojat seisoisivat kiltisti äitinsä vieressä ruoka kaupassa ja olisivat kuin enkeleitä. Siis kysehän oli pikkupojista! Eivät vielä edes ylä asteella! (ja tiedän sen siitä että ne tuli ala asteelta joka on automaatin lähellä)
Mun pointti on se että miksi me aikuiset ollaan niin täysin voimattomia näiden pikku ihmisten kanssa? Mä olisin niin halunnut sanoa jotain, mutta tiedän että se olisi täysin turhaa, niin täysin itsensä nolaamista. Mä olisin saanut ryöpytyksen jos olisin suuni avannut. Taas kerran mun täytyy verrata tätä epäkohtaa meidän yhteiskunnassa esimerkiksi Ghanaan tai Keniaan, missä moinen ei ikinä, huom IKINÄ tulisi tapahtumaan. Kaikki aikuiset puuttuvat omiensa tai tuntemattomien nuorten epäkorrektiin käytökseen heti ja aina. Nuorilla ei ole valtaa eikä voimaa sanoa varttuneemmalle ihmiselle vastaan, eikä missään tilanteessa puhua tuolla tavalla toisillensa, saatika haukkua tuntematonta naishenkilöä huoraksi. 
Suomessa vanhemmilta viedään kokoajan vain enemmän ja enemmän valtaa, ja nuoret tietävät sen - eikä mulla ole aikomustakaan yksin lähteä 'taistelemaan' näitä lapsia vastaan. Se muutos pitää tulla jostain muualta.

Me usein puhutaan tästä asiasta Reggien kanssa, ja mä tunnen ahdistusta siitä että jokupäivä mun oma rakas pikku Mioni huorittelee kaupungilla vanhempia naisia, sylkee mummojen päälle ja puhkoo pyöristä kumit. Oksettaa ajatuskin. Reggieltä kun kysytään niin se ei tule olemaan mahdollista Mion kohdalla, koska kotoa käsin opetellaan erilaista kunnioitusta. En puhu väkivallasta, vaan uskon että Reggien kasvatus on kovempaa siinä mielessä, että lapsilta odotetaan ja todella vaaditaan toisenlaista käytöstä. Jos Mio joskus puhuisi tuolla tavalla, niin olisin valmis lähettämään hänet Ghanaan joksikin aikaa, koska epäkunnioitus on asia jota mä en hyväksy millään tasolla. Ja kunnioituksen pitää aina olla molemmin puolista. 

7 kommenttia:

  1. Kirjoitit täysin asiasta!

    Ongelmahan ei ole pelkästään ns vapaa-ajalla vaan sitä huorittelua ja dissausta kuulevat esim erityisesti opettajat. Ensiksi oppilaiden suusta ja jos rohkenet puuttua asiaan, sen jälkeen oppilaiden vanhempien suusta. Surullista :(

    Teitä ei ole hetkeen näkynyt Vaaperoissa :(

    T: Mari (Even äiti)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva kun säkin oot löytäny blogiin :D

      Joo voin vaan kuvitella mitä opettajilla on nykyään kestämistä, ja mä kun luulin että vain ylä aste opettajat joutuu kestämään sitä kielenkäyttöä, mutta ilmeisesti jo ala aste ikäiset on rumia suustaan... Todella surullista!

      Me ei tosiaan nyt hetkeen olla käyty, ja viimeksi kun oltiin pari viikkoa sitten niin teitä ei näkynyt :) mennään ristiin.

      Pitää taas tulla käymään ehdottomasti.

      Poista
  2. Ihan asiasta kirjotat! Olen kuullu läheisiltäni, jotka työskentelvät ala-asteella opettajana ja koulunkäyntiavustajana samaa asiaa. Ja se on ihan kamalaa! Ei minkäänmoista rotia!

    VastaaPoista
  3. Voin kuvitella. Pitäis antaa vanhemmille se valta takaisin mitä joskus aikoinaan on ollut.

    VastaaPoista
  4. Kirjoitit täyttä asiaa ! Ihana poika teillä ja ihana nimi pojalla :) <3 (Meijän pojan toinen nimi on Mio) ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi :) Juu nämä asiat ärsyttävät varmasti muitakin aikuisia!

      Poista
  5. Jäänpä siis lukemaan blogiasi :)

    VastaaPoista